2

Reparation av HTC One X vid Anovo – Del 4

Sista delen i denna artikelserie är nu här där resultatet av reparationen skall presenteras. I tidigare delar har jag tagit upp såväl andra personers åsikter kring ANOVO (Regenersis), som presenterat i detalj vad som skickats in och vilken information som funnits tillgänglig för mig under reparationsprocessen.

Till att börja med kan man väl säga att den generella inställningen gentemot ANOVO (Regenersis) är väldigt dålig, i alla fall om man tar en titt på olika forum och ratingsiter på nätet. Syftet har vart i dessa artiklar att kontrollera om det gäller i princip alla ärenden, eller om de faktiskt också lyckas utföra reparationer med fullgott resultat. Man får trots allt inte glömma att runt 1 miljon enheter repareras årligen vid ANOVO (Regenersis) (http://www.anovo.se/regenersis/?p=companys), självfallet kan inte alla alltid lyckas. Men man bör dock ändå ha en tillräckligt stor medarbetarbas och kompetens för att inte sätta i system att produkter inte repareras korrekt. Låt oss ta en titt på hur reparationen nu gått för min HTC One X.

Nedan ses en bild på det emballage som min enhet återsändes i efter utförd reparation, välförpackad och med snabb leverans.

En bild på förpackningen av enheten, man har även bifogat dokument på exakt vad som reparerats och bytts ut, samt returnerat de papper jag skickade in vid reparationen.

En bild på ett av dokumenten som förklarar i detalj just vad som bytts ut vid reparationen, här framgår det att bland annat displayen och batteriet bytts ut – precis enligt mina önskemål.

Skärmen var noga skyddad med en plastfilm (inte tejp som det ser ut som) och givetvis var den därmed även helt repfri och man såg att den var helt ny.

Närbild på skyddsfilmen och displayen.

Som synes är den nya displayen helt spegelblank och det finns inga som helst repor/skavanker på den. Den är med andra ord helt ny precis som man angett i reparationspappren att den skall vara.

Övre delen av den nya skärmen.

Även baksidan av mobilen är i toppskick och såvitt jag kan se har ANOVO inte orsakat några som helst repor på kamera/baksida – som enligt vad många tagit upp i forum runtom på nätet tydligen hänt en hel del. Att enheter returnerats och haft repor, tydliga märken efter vart man öppnat upp den osv. Inget sådant alls för min del alltså.

Bild på hela baksidan av telefonen.

Sedan till vad jag sände in mobilen för att få fixat, displayen. Som synes är denna nya display toppen och borta är dessa pelare av ljus och gula fläckar som fanns i den gamla. Displayen sitter dessutom bra, inga glipor eller liknande. Man ser dessutom inga som helst spår av att mobilen öppnats upp, jobbet är helt enkelt riktigt bra och ordentligt utfört!

Närbild på det område som hade gulnad och pelare av ljus förut, numera helt vitt och tätt.

Vi kan alltså tydligt se att reparationen genomförts på ett sätt långt över förväntan. Inte bara gick den snabbt, ca 3 vardagar med frakttider inräknat – den är även helt korrekt utförd och man har även sett till att byta andra delar som tydligen haft skavanker jag inte vart medveten om ens. Man har inte heller repat eller på annat sätt orsakat slitningar på enheten vid reparationen utan den är i samma toppskick jag skickade in den i, ja ännu bättre givetvis när man räknar den nya displayen nu.

Man har också haft en väldigt tydlig och informationsrik webbplats, där jag snabbt kunnat följa hela reparationsärendet (http://www.anovo.se/regenersis/?p=search).

Så vilken slutsats kan vi dra utifrån detta nu? Givetvis kan jag inte på något sätt avfärda att ANOVO/Regenersis ställer till med en hel del problem för vissa kunder, tydliga bevis har som sagt presenterats i tidigare delar. Men vad jag kan göra är att lyfta fram en annan sida av ANOVO/Regenersis också, den där reparationerna faktiskt fungerat riktigt, riktigt bra. Det blir trots allt lätt att det som syns på forum och i bloggar ofta är när något gått snett, är trasigt eller inte fungerar på det sätt som det är tänkt. Hur ofta skriver du själv t.ex. om något när allt fungerar som det ska utan problem? Jag tror helt enkelt att det inte finns samma intresse för det som att skriva av sig och söka sympatisörer och för den delen hjälp vid fel.

Läs nu detta som inte något negativt, givetvis skall konsumenter framföra kritik mot företag/produkter som inte agerar/fungerar som de ska. Men jag menar också att det är lätt att på nätet läsa bara ena sidan av ett mynt. ANOVO/Regenersis har uppenbarligen i alla fall här lyckats långt över förväntan, jag kan ärligt säga att jag själv trodde att detta skulle kunna bli en utdragen och lång reparationsprocess – desto gladare är jag nu när jag efter en vecka har en fullt fungerande enhet igen

Så för att avrunda denna artikelserie så skulle jag vilja uppmana till att inte dra sig för att i alla fall ge ANOVO/Regenersis en chans och inte vara rädd i onödan för att sända in sin enhet för reparation till dem. Men givetvis om fel uppstår se till att det noga uppmärksammas, men också att rikta kritiken åt rätt håll. Ring ANOVO/Regenersis, maila dem och ge dem en chans att rätta till sitt misstag. Fungerar inte det så är det absolut läge att informera andra om problemet på forum eller liknande – om inte annat för att sätta lite extra eld i baken på företaget. Men också att komma ihåg att man har konsumentköplagen att ta till om reparationerna inte lyckas, jag citerar här nedan signaturen chrippe7 från forumet på Swedroid

Enligt konsumentköplagen så är det efter 2 misslyckade reperationsförsök av samma fel så har

m

an rätt att häva köpet eller byta till en likvärdig modell, är det olika fel så är det 3 gånger. Dock brukar många återförsäljare ”hänvisa” till tillverkarnas policy och där är det 3 ggr samma fel, 4 ggr olika fel.

Lycka till med era reparationer i framtiden och hoppas att de blir lika lyckade som min blev!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on TumblrEmail this to someone
  • nicklas

    tja mannnen:)=
    kul att läsa denna artikel, glad för din skull att det gick bra och även snabbt
    har oxå vart med om anovo/regenersis och det har funkat trots lite lång service tid någon gång av 7 ggr jag skickat in olika mobiler:P

    • Hej och tack för din kommentar!
      Kul att det fungerat bra även för dig – dock hade jag just en annan enhet inne på reparation som misslyckades helt tyvärr. Blir en andra vända snart igen, verkar vara lite av ett lotteri men förhoppningsvis är de till största delen bättre än vad man ser på forum. :)