0

Reklam på webbplatser

Jag vet inte om det är en ny funktion eller om bara jag sett förbi den förut, men man kan vid Adblock-ikonen i Chrome se hur många reklamelement som har blockerats på sidan man för tillfället befinner sig på. Vissa har smått chockande kvantiteter av reklam, jag tror faktiskt inte jag skulle klara av att surfa omkring idag utan Adblock – det var en av sakerna som gjorde att jag aldrig ens gav mig på att testa Internet Explorer 10. Även om det idag dock finns Adblock även för IE: http://simple-adblock.com/

adblock

 

På roligt så testade jag att kolla omkring på lite olika webbplatser för att se just hur många reklamelement som blockerades.

Twitter
0 st – det skall väl dock tilläggas här att sponsrade inlägg finns.

Facebook
2 st – Utöver de sponsrade inlägg som finns.

IDG
11 st

Aftonbladet
32 st – Att Aftonbladet och liknande sidor har mycket reklam tror jag det flesta redan är bekanta med, men 32 reklamelement och det exklusive alla ”köp plus” länkar här och där är galet.

DT.se
4 st – Betydligt mindre än Aftonbladet, men också en betydligt mindre tidning.

Feber
8 st

9GAG
1 st

SvD
17 st

DN
8 st

Swedroid
2 st

SVTPlay
0 st

Kanal5Play
2 st

Netflix
8 st

Swedbank
3 st

Nordea
0 st

Flashback
1 st

Som ni ser så varierar det stort mellan olika siter hur mycket reklam man har, viktigt att poängtera är också att ett element (kan t.ex. vara ett DIV-element) kan innehålla flera annonser. Vi fullkomligt överöses med reklam vart vi än befinner oss på webben och på vissa siter såsom Aftonbladet är det enorma mängder. Reklam är ett av de starkaste verktygen som webbentreprenör att dra in pengar på – men det ska göras på rätt sätt. Tjänster såsom Google AdWords bland annat, ger riktad reklam mot användaren utifrån den webbplats den befinner sig på vilket är ett stort plus. Att ha ett par sådana element, eller varför inte texter/blogginlägg som behandlar något eller är intressant men har en produktplacering.

Jag är inte alls emot denna form att tjäna pengar på, jag använder den själv. Men det är skillnad mellan att ha lagom mängd reklam och fullständigt överösas av den. Strategiskt placerad reklam, riktad reklam och reklam som vävs in i ett sammanhang såsom på bloggar eller liknande är betydligt bättre än 30 blinkande banners som fyller ut alla marginaler på en webbplats. Dessutom är det också ett sätt att få bra resultat på sett till besökare som faktiskt har ett äkta intresse, inte bara klick.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on TumblrEmail this to someone