4

Filmnet – recension

Filmnet

Idag lanseras av TV4-gruppen och C more streamingtjänsten Filmnet som kommer att bli en direkt konkurrent till bland annat Netflix och Viaplay. Självfallet så tar jag direkt en titt på tjänsten för att se hur den fungerar och om innehållet faktiskt har konkurrenskraft mot jättarna som är på ingång.

Till att börja med så ser det på pappret bra ut i alla fall, Filmet har avtal med en bunt rättighetsinnehavare: TV4, SF, HBO, Fox, MGM, Paramount, Disney, NBC Universal, Sony, Warner, Nordisk Film, Non Stop Entertainment, Showtime, Turner, Starz och BBC. Detta ger självfallet tjänsten stor potential då utbudet kan bli riktigt bra – i och med att man även har rättigheter att publicera innehåll från HBO kan man tänka sig att Filmnet skulle kunna rentutav bli ett bättre alternativ än att köpa HBO-tjänsten som lanseras inom kort.

Det som för min del tar emot redan innan registrering är dock att man endast erbjuder tjänsten genom webbläsaren just nu. Stöd för iPad är sagt att komma inom kort, men man har inga som helst datum för när Android och andra iOS-baserade enheter får en applikation. Minus på det direkt, men samtidigt så sägs tjänsten just nu vara i beta också så jag antar att man får ha överseende med detta så länge. Dessutom har man de 3 första månaderna nu en hel del rabatt då tjänsten bara kostar 49:- i månaden mot 129:- i framtiden.

Så låt oss börja ta en titt på tjänsten.

Registreringen

Registreringen känns enkel och snabb, är du sedan tidigare kund vid TV4 Premium kan du använda de uppgifterna för att logga in – annars anger du bara de uppgifter som krävs i en guide om 3 steg. Betalning sker genom ditt konto/kreditkort – men det ser också ut som att man i framtiden i alla fall kommer kunna betala genom faktura.

Startsidan

Direkt efter registreringen slungas du vidare till startsidan där du direkt kan börja ta del av Filmnets utbud. Till vänster finns en meny där du ges möjlighet till att skapa spellistor – en smart och rolig idé tycker jag då man lätt kan lägga till filmer man tänker se om igen i framtiden, som man tipsats om och ska se i framtiden – eller en spellista att dela till en vän kanske. Det finns också såkallade utvalda spellistor, antagligen kommer dessa att i framtiden vara spellistor från användare utefter popularitet eller något – idag är det dock en handfull kändisar som satt ihop en spellista vardera med ett par sevärda filmer.

Navigering

Filmnets utbud delas in i tre stycken huvudkategorier: Film, serier och barn – där varje del ger en snabb översikt över vad som är populärt för tillfället, senast tillagt, redaktionens urval och sedan givetvis utefter en bunt olika genres. Det känns snyggt och genomtänkt – dessutom laddar allting in mycket snabbt och känns inte likt det interface Viaplay kör, segladdat och en massa effekter överallt i onödan. Mitt intryck blir mycket positivt här och jag vill ge en stor tumme upp till den enkla men fina och ur färgaspekt välmixade design man lyckats med.

Vid tittande på serier så läggs avsnitten fram i en lista utefter säsong på ett sätt som verkligen känns som taget från Netflix, inte av ondo alls med andra ord då deras system är riktigt bra. Återigen riktigt bra designat och det känns lättöverskådligt och genomtänkt. Här finns även en annan funktion som jag gillar enormt mycket, man kan nämligen följa TV-serier så att man hela tiden får veta när nya avsnitt finns tillgängliga. Enkelt men genialiskt bra då ingen annan svensk tjänst vad jag vet i alla fall erbjuder detta.

En sak jag reagerade på dock som inte fungerar bra alls är sökfunktionen. Sökte t.ex. på ”Harry Potter” för att se om de hade hela den serien eller bara senaste delen tillgänglig. Fick runt 11 resultat med allt från Lilla Jönssonligan till senaste delen av Harry Potter. Den är långt ifrån perfekt alltså och det borde verkligen inte vara svårt att förbättra den, jag för min del kan inte förstå ens hur man kodat den när Lilla Jönssonligan dyker upp vid sökning på Harry Potter?

Utbud

Så till kanske det viktigaste, utbudet. Idag så är det inte enormt måste jag tyvärr säga, men då får man ju också ha i åtanke att tjänsten lanserades idag och fortfarande är i ett betastadium också. Det finns 10 – 15 serier tillgängliga, jag skulle tro att det är de serier som idag sänds på C More kanalerna som finns på Filmnet. Förmodligen kommer denna kategori utökas en hel del successivt då TV4 bör trycka in sina serier där, tillsammans med annat man får rättigheter till framöver. En positiv sak är dock att de serier som idag finns i alla fall är uppdaterade och bland annat senaste avsnitten av Boardwalk Empire finns att se direkt med svensk undertext, toppen! Dock ska det sägas att det inte bara är frid och fröjd här heller, majoriteten av serierna må vara uppdaterade men saknar äldre säsonger! Jag hoppas verkligen att detta kommer att korrigeras framöver och att man likt Netflix kommer ha tillgång till en series alla säsonger och inte bara den senaste.

I filmdelen finns det runt 1000 filmer för tillfället utspritt över en bunt olika genrer. Generellt skulle jag säga att det finns en hel del nya filmer, blandat med även litet äldre – såväl svenskt som engelskt. Det är alltid svårt att objektivt försöka skriva något om en sådan här tjänst innehåll då olika personer söker olika saker, givetvis. Men om jag utgår från mig själv så vill jag t.ex. ha tillgång till bra dokumentärer, men också en riktigt bra rulle att dra igång på en fredagskväll. Detta finns på Filmnet redan idag och jag skulle tro att fortsätter man att pumpa in mera innehåll av liknande kaliber kommer tjänsten överglänsa många andra tjänster idag – ta återigen Viaplay som ett exempel.

Uppspelning, kvalité och funktion

Så till nästa viktiga del, själva uppspelningen av tjänstens innehåll. Tekniken som används för uppspelning är Silverlight, personligen tycker jag att Silverlight brukar fungera riktigt bra när det gäller streaming så jag ser det som något positivt. Men det finns givetvis delade meningar om detta, bland annat så kan man tack vare detta inte använda tjänsten i t.ex. en PS3:a fram till att en applikation släppts.

Spelaren är enkel, du har de vanliga inställningarna för undertexter, du kan trycka fram en snabbmeny för en series olika avsnitt (om du ser på en tv-serie då vill säga) och du kan också ställa in ljudspår om detta finns tillgängligt. En mätare visar också vilken kvalité du streamar i – från låg mer riktigt pixlig bild, till hög kvalité vilket jag antar skall innebära HD. Jag kan dock redan direkt här säga litet besviket att HD-kvaliten är MAX 720p, i alla fall på de serier och filmer jag testat. Jag tycker att man idag ska kunna ha tillgång till 1080p, speciellt med tanke på att så otroligt många skärmar som TV-apparater har stöd för det. Bilden är annars i sig bra och streamingen fungerar felfritt. Buffringen är t.ex. fantastiskt snabb och knappt hinner man släppa vänster musknapp innan filmen är igång.

En annan sak jag snabbt vill påpeka är att spelaren inte verkar minnas vart i en film man befinner sig om man behöver pausa och stänga ned webbläsaren en stund (t.ex. för att se klart en film nästkommande dag). En enkel funktion att implementera och en funktion som redan idag finns på många andra svenska streamingtjänster, Voddler och Viaplay som ett exempel.

Jag hoppas att man i framtiden kommer att uppgradera sitt innehåll till full HD, det gör mycket till och känns extra viktigt nu när konkurrensen börjat växa sig så stor på den svenska marknaden helt plötsligt.

Ljudet då? Ja det låter bra, klart och fint – men med en stor miss. Endast stereo! Om jag har fel här, så snälla rätta mig. Men när jag testat så kan jag inte se att jag får något annat än en stereosignal från Filmnet, hur tänkte man här? Det är nästan en katastrofal miss för en tjänst som riktar in sig på en publik som förmodligen har ett någorlunda teknikintresse i alla fall – eller för den delen, ett 5.1 system sitter väl i de flesta svenssonhem idag? Nej stort minus här och det i kombination med att inte erbjuda 1080p ger i min bok Filmnet en hel del att arbeta på inför steget från beta till 1.0.

Sammanfattning

Filmnet är den tjänst från TV4-gruppen och C More som släpps som direkt konkurrent till såväl nuvarande tjänster, som kommande HBO och Netflix. Man har gjort en hel del rätt, en snabb, översiktlig och snygg design – smarta funktioner såsom spellistor och avtal som ger stora förhoppningar om ett ordentligt utbud i framtiden. Dessutom är spelaren tillsammans med buffringshastigheterna på topp. Men det finns en hel del kvar att arbeta på också. Bland annat har man inte tillgång till materialet i full HD, vilket jag anser att en tjänst som denna behöver för att kunna konkurrera fullt ut. Man har dessutom så som jag förstått det endast stereoljud till sina filmer och serier, katastrof med tanke på vilken publik man riktar sig mot. Även sökfunktionen behöver ses över en hel del för att bättre hjälpa besökare på jakt efter en bra film eller serie. Samt applikationer, Filmnet kommer inte överleva konkurrensen från Netflix om de inte får ut applikationer för Android, iOS, PS3 osv snabbt som attan.

Man måste dock återigen komma ihåg också att tjänsten är i ett BETA-stadie, jag tror man är medveten om att vissa brister finns och att man försöker evaluera webbplatsen nu inför en skarp version. Bland annat vill man säkerligen se hur kundunderlaget ser ut osv. Dessutom har man satt ned priset till 49:- i månaden i 3 månader vilket är ett klipp trots ovan nämnda missar.

Jag rekommenderar er att ta en titt på Filmet i och med det låga priset just nu och se också till att ge dem feedback aktivt så att de vet vad vi kräver av dem!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on TumblrEmail this to someone
  • Mattias Harneman

Gissar på att de söker på varje ord för sig, separat. Dvs du sökte på ”Harry Potter”, system et sökte på ”Harry” och ”Potter” och reagerade säkerligen på Dynamit Harry i Lilla Jönssonligan =)

• Ja så måste det givetvis vara! :)
      En enkel lösning borde vara att ge användaren en inställning för vad den vill söka efter – borde ta dem 5 minuter att fixa.

• Björn

Kollade deras FAQ:

Q: Vad är filmerna i för kvalitet?
    A: I SD samt en del i HD

Q: Vad är det för ljudkvalitet på filmerna?
    A: Allt material har stereoljud.

Stereo är ett problem naturligtvis. Netflix har ju 5.1 tror jag.

Men hur är det med SD och HD då? Hur uppskattar du att det ser ut med det fördelningen på det? Låter ju på dem som det mesta är i SD trots allt, iaf filmer? Total härdsmälta isf.

• Hej Björn och tack för din kommentar!

Ja jag håller helt med, en modern tjänst som denna bör absolut kunna erbjuda 5.1 ljud utan problem. Fungerade inte det på Voddlers gamla klient man laddade hem för 5 – 6 år sedan tom? Finns ju liksom inga begränsningar med Silverlight som rättfärdigar beslutet med stereo heller, konstigt.

Jag tycker att de filmer som är av litet högre budget, återigen om jag tar t.ex. senaste Harry Potter filmen som ett exempel, eller Rango som jag har en bild på ovan så är dessa definitivt i 720p. Personligen skulle jag dock inte kalla det HD, HD i mina ögon är 1080p punkt. Men man använder det väl som ett säljargument antar jag. Skall dock sägas att bilden är helt okej och sitter man dessutom med datorn inkopplad till TV:n ser det riktigt bra ut.

Kommer vi dock till filmer av litet lägre budget, eller äldre filmer ser många av dem ut att vara i SD kvalité. Jag tog en dokumentär på måfå precis ”Super Size Me” som absolut är i SD-format trots att den är från 2000-tal och dessutom prisbelönt och väl uppmärksammad.

Verkar vara väldigt skiftande alltså, men kortfattat skulle jag säga, nytt och bra budget = alltid i HD. Äldre filmer/lågbudgetfilmer betydligt oftare i SD.

Ännu en punkt som bör läggas till Filmnets lista över förbättringar med andra ord.